Szkoła Podstawowa w Gniechowicach

  • Kalendarium

    Wtorek, 2021-04-13

    Imieniny: Artemona, Justyny

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 582440
    • Do końca roku: 262 dni
    • Do wakacji: 73 dni

W jaki sposób naturalnie podnieść odporność dziecka?

W jaki sposób naturalnie podnieść odporność dziecka?


W sezonie jesienno-zimowym wiele mam zmaga się z przeziębieniami swoich dzieci, zwłaszcza tych, które pierwszy raz poszły do przedszkola lub szkoły.  Czy możemy zwiększyć odporność dziecka poprzez dietę? Tak, bo w przewodzie pokarmowym znajduje się ponad 70% wszystkich komórek układu odpornościowego i tworzą one tzw. układ GALT (układ odpornościowy związany z przewodem pokarmowym). Dlatego, aby organizm mógł się skutecznie obronić przed wirusami, ważne jest to co jemy.


Probiotyki
Podawaj dziecku jogurty oraz inne fermentowane produkty mleczne (kefir, maślankę) zawierają korzystne bakterie kwasu mlekowego. Możesz również sięgnąć po produkty, do których dodano szczepy bakterii probiotycznych. Te ważne z punktu widzenia odporności organizmu bakterie znajdziesz również w kiszonkach, dlatego zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, który jest jednocześnie sezonem na kiszonki, podawaj dzieciom surówki z kapusty kiszonej, ogórki kiszone, przygotuj kapuśniak lub inne dania z tych produktów.


Prebiotyki
Aby przyjazne bakterie mogły się rozwinąć muszą mieć odpowiedni podłoże, takie podłożem stanowią prebiotyki. Właściwości prebiotyczne ma np. błonnik pokarmowy, dlatego ważne jest, aby w diecie dziecka nie zabrakło pełnoziarnistego pieczywa oraz grubych kasz, jak również warzyw i owoców.


Owoce i warzywa
Warzywa i owoce to również bogate źródło witaminy C, która podnosi odporność. Dlatego dbaj, aby dzieci codziennie zjadły 2 porcje owoców oraz 3 porcje warzyw. Najwięcej witaminy C znajdziesz w owocach, takich jak: jagody, maliny, a w warzywach - papryce czerwonej. Pamiętaj, że mrożone warzywa i owoce są równi bogate w witaminy, jak świeże.


Ryby
Ryby są największym źródłem NNKT (niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych), które odgrywają role w budowaniu odporności. W diecie dziecka ryby powinny się pojawić 2 razy w tygodniu. Nie musi to być ryba smażona, możesz ją przygotować na parze lub w piekarniku, albo zrobić pastę do kanapek, dzieci ucieszą się pewnie z sałatki z tuńczykiem. Nie podawaj dzieciom pangi, ryby maślanej oraz ryb drapieżnych np. merlina, filetów z tuńczyka.


Sok malinowy i miód
Jeśli latem zrobiłaś przetwory z malin, to teraz jest świetny czas, aby ich użyć. Sok z malin wzmaga odporność dzięki zawartości witaminy C, najlepiej jeśli będziesz podawać go z ciepła wodą, bo gorąca zniszczy witaminę C. Jeśli Twoje dziecko nie jest uczulone na miód, możesz codziennie dać mu 1 łyżeczkę miodu np. do herbaty. Miód ma właściwości bakteriostatyczne.


       Pamiętajmy, że najbardziej skuteczne są w naturalne produkty. Witaminy zawarte w suplementach diety mają zdecydowanie mniejszą przyswajalność przez organizm!

 

Opracowanie (na podstawie materiałów różnych):

Ewa Palka – Szkolny Lider Promocji Zdrowia