Szkoła Podstawowa w Gniechowicach

  • Kalendarium

    Wtorek, 2021-04-13

    Imieniny: Artemona, Justyny

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 582414
    • Do końca roku: 262 dni
    • Do wakacji: 73 dni

Czego nie powinien jeść mały uczeń?

Czego nie powinien jeść mały uczeń?


Nadużywanie soli powoduje, że z czasem potrawy mniej słone przestają smakować, dlatego warto dzieci przyzwyczajać do mniejszej ilości tej przyprawy. Coraz więcej mówi się też o szkodliwości glutaminianu sodu (i innych glutaminianów). Można spotkać się z opinią, że wywołuje on uzależnienie, co jest o tyle groźne, że  chętniej sięgamy po te potrawy, które go zawierają (a jest to jedzenie typu junk food, czyli „śmieciowe” puste kalorie) i zjadamy ich więcej. Jest to przyczyną otyłości. Z badań wynika, że dodatek ten odpowiada za uszkodzenia wzroku, zwłaszcza, że kumuluje się w organizmie a jego szkodliwość ujawnia się z opóźnieniem.  Glutaminiany są bardzo niebezpieczne dla alergików.


Największym problemem jest też nadmierne spożycie cukru rafinowanego. O ile ten wyprodukowany z trzciny cukrowej ma jeszcze jakieś minerały, to ten z buraków cukrowych jest tak oczyszczony, że składa się wyłącznie z sacharozy. Po jego spożyciu organizm otrzymuje dużo energii, ale poziom glukozy szybko spada i powraca uczucie głodu. Białemu cukrowi przypisuje się też inne „grzechy”:
-    podrażnienie śluzówki żołądka i nadprodukcję kwasów żołądkowych, co może być przyczyną wrzodów;
-    zaburzanie flory bakteryjnej oraz uszkadzanie błony śluzowej jelit, co prowadzi do obniżenia odporności;
-    zaburza trawienie i jest przyczyną zaparć;
-    zaburza gospodarkę minerałami;
-    uzależnia;
-    jest świetną pożywką dla bakterii, szczególnie tych powodujących próchnicę;
-    spożycie cukru i związane z tym wahania glukozy niekorzystnie wpływają na pracę układu nerwowego powodując naprzemienną nadaktywność i senność, prowadząc do zaburzeń koncentracji i rozdrażnienia.


No tak, ale co w zamian? Przede wszystkim warto poszukać cukru nieoczyszczonego, gdyż zawiera on dodatkowe substancje odżywcze. Do słodzenia potraw można też używać melasy (produktu powstającego w czasie produkcji cukru), miodu (w niewielkich ilościach, trzeba też zachować dużą ostrożność w przypadku alergików), syropu klonowego i mniej znanego kukurydzianego, słodu jęczmiennego, syropu z agawy, lukrecji.

Zamiast batoników, landrynek i innych słodyczy, warto proponować dzieciom naturalne słodkości, czyli:
-    orzechy i migdały oraz suszone owoce (śliwki, rodzynki, żurawina, jabłka, figi, morele, daktyle)
-    świeże owoce i warzywa (latem lody można zastąpić sorbetami lub plastrami mrożonych owoców),
-    batoniki ze zbóż i bakalii (można je zrobić samemu),
-    ciastka pieczone z płatków zbożowych,
-    pierniki z mąki razowej i domowe ciasta z owocami,
-    soki owocowe i zrobione na ich bazie kisiele czy galaretki.


Właściwe żywienie dziecka można potraktować jako swego rodzaju inwestycję w jego zdrowie. Szczególnie, jeśli weźmiemy pod uwagę, że to, czego się nasze dziecko nauczy teraz, wpłynie na jego nawyki żywieniowe w przyszłości.


Opracowanie (na podstawie materiałów różnych):

Ewa Palka – Szkolny Lider Promocji Zdrowia